al-fatihah

Rabu,2 Feb 2011
 my father fetch Me at puncak alam. He said tat ibu jus finished 1operation to clean his back somewhere at her lumbar. Mase aku mule2 tengok ibu, dye agak leman. MaklumlAh..baru lepas operation. Terus aku peluk, cium pipinya.. Walaupun bRu 3 ary x jumpe..
Ibu cakap " ibu rindu kakak sangat2 taw" then she cried.. Aku pon cakap la aku rindu dye sgt2 gak..and aku da janji nak jage
dye minggu cuty raye cine nie.. Aku memang da excited sgt2 nak jage dye, sebab laz week aku balik, ayah xkasi tido hosp sbb kdaan aku yang xbape nak cihat tyme tuh..
So tat night i sleep beside her.. Taking care of her..feed her..cleaned her the Next morning..rasa besh sgt2 sbb aku sentiasa dekat dgn dye..dye tdo xbape lena mlm tuh sbb saket yg teramat sgt.. Byk kali dye mengadu kat aku.. Tp ape la sgt yg aku leyh bwat.. Aku just tenangkan dye, and tdo kan dye balik la..

Khamis,3 Feb 2011
3.30 pagi, ibu kejot.. Suh lap2 kan dye.. Aku pon bangun la g lap2 kan dye.. Tukar kan pampers, sapu kan cream2.. Memang itulah rutin tiap2 pagi klo aku tdo hospital .. Da selesai tu sume, aku sambung la tdo balik.. Sampai la subuh.. Pagi tuh, nak bagi ibu mkn ubt, aku pown nak suapkan ibu makan.. Tp dye kate xnk.. Xselera  katenye.. Ku turut kan saje.. Kedaan dye mmg cukup xselesa.. Kjap dye mengribg ke kanan, kejap dye mngiring ke kiri.. Tp xleyh terlentang.. Saket! Azabnya aku yang melihat ini ya allah.. Pukul 10 pg, iman dtg.. Kami same2 jage ibu la ary tuh.. Segala ape yang ibu nak kami ikutkan.. Nak minom aer oren, kiteowng belikan.. Abes gak la aer oren tuh 1 bungkus..ibu mmg xnk mkn .. da berary2 dye tamo mkn.. Ibu cakp dye lapa.. Tp Bile dye mkn, sure dye muntah balk pas tuh.. Muntah pown klua acid dlm badan
 jew.. Huhu.. Berat mate memandang, berat lagi bahu yg memikul.. Ibu da lemah sgt2.. Dye pown tdo jew spnjang ary tuh.. Sbb dye minx ubt tahan saket yg plg kuat skali.. Mlm tuh dye sedar.. Tp.. Dye da mula ckp bnda2 yg aku xpaham.. So Bile dye cakp sesuatu ayt tuh, dye ulang ayat yg same berulang kali.. Mcm dye x engt yg dye da ckp ayt tuh.. Tp aku iye kna aje sume tuh.. So tat night she sleep.. Not a Nice sleep.. Asyik terjaga..

Jumaat, 4 Feb 2011
3.40 pg.. Aku tersedar.. Cubicle ibu terang sgt.. Nurse bkk lampu sbb nak bg patient mkn ubt..aku pown kjut la ibu.. " bu, bangun bu.. Mkn ubt erh.." ibu bukk mate.. Tp dye tengok aku mcm. Xknal jew.. Huhu..Aku pown plik.. Slalu ibu yg akn kjut aku, tp ary nie aku yg kjut dye lak.. Bile aku ckp dgn dye.. Dye pndang jew.. Then dye pejam mate..tp xpewla  Aku engt tuh normal .. Maybe sbb dye ngntok sgt kowt.. Aku dyam kan jew la.. Bile Nurse pggil ibu, mcm tuh gak respon dye.. Nurse pown da rsau da.. Check2 paras gule dlm darah.. Masyaallah.. 1.1, rendah sgt! So Nurse pown trus la inject glucose dlm darah.. But since tgan ibu mmg da bgkak, darah xjln.. Glucose pown same jew la.. Xjln gak.. Then aku pown bg la ibu minom aer kotak.. Bru ok ckit gule dye.. Then mase nak tukar bed sheet dye.. Meraung2 dye nanges, Nurse tuh kasar2 jew dgn dye.. Tp aku mmg xleyh nak bt pe lah.. Huhu.. Bile nak tukar kan pampers ibu lak.. Nurse tuh ckp xpyah la.. Kite pkAikn dye tube kencing jew.. Sng ckit.. Then the other Nurse ckp la.. Xpyah minx kbemaran doc kew? Dye pown ckp xpayah.. Klo doc marah, kite cabut jew la balik.. Aku yg dgr
Nie mmg panas gilew laa.. Dye plak yg jd doc kt cituh.. Dye pk pkai tube tuh x saket kew .. Arrghhh!! Tp aku xleyh nak ckp ape, sbb dye mmg Nurse senior kat cituh.. Huhu.. Pagi tuh, bape kali da ibu tanye iman ngn ayah mane.. Dorang g amik gmbar.. Ptg kowt bru dtg hospital.. Kdaan ibu makin teruk .. Dye mmg da mamai gilew.. Ckp pown xbtol jew .. Huhu.. Bile doc tanye pown dye xbg respon.. Tp doc pown cam ignore jew la.. Dlm Kul 12.30 ayh sampai.. Aku pown cte la sgala2 nye kat dye.. Dye pown prasan prubahan ibu.. Iman pown pegi la jumpa doc yg handle ibu tuh .. Tanye nape ibu jadi cam tuh.. Doc pown mgglaba dtg kat ibu.. Then berduyun2 lak doc dtg.. Tolak katil ibu g blakag.. Pkai oxygen balik.. Then kami diarah kuar.. Kami cuma dgr raungan ibu menahan saket je.. Doc akan masukkn tube dari siku straight sampai jantung .. Dlm kdaan ibu masih sedar.. Azab sgt99999999!!!! Tuhan saje yg tawu ape aku rasa tyme tuh... Huhuhuhu... Setelah berkali2 cube, tube trsebut gagal utk dmasukkan.. Habis berdarah2 tgan ibu.. Dye da separa sedar.. Dye asyik ckp nak balik rumah emak.. Nnek aku mmg da mnggal 2 taun lepas.. Huhu.. Mcm2 care da doc2 kat situh buwat.. Tp xbjaye gak tok masukan ubt.. Dgn erti kate laen, doc2 tuh amik kptusan tok tlak ibu masuk icu balik.. Huhu.. 5.30 Ptg, ibu dimasukkan ke icu dlm keadaan dye sdar.. Dye happy sgt2.. Senyum2.. Dye pk kiteorang da tkarkan  dye g hospital laen.. Sbb itu janji  kami pada ibu.. Nak transfer dye masuk hospital laen Isnin nie.. Huhu..
 Kemudian doc pown terpkse tdorkan dye, utk masukkan tube2 bantuan pernafasan melalui mulutnya.. Ade 6 tube sume nyew.. 1 di mulut.. 1 d hidung..4 di leher, 2 utk dialisis dan 2 ag tok masukkan ubt.. Kdaan ibu selepas itu smakin stabil.. Namun ibu disahkan buah pinggang nye telah dijangkiti kuman yg dtg dari luke di pinggangnya.. Mmg btol tekaan kami.. Sbb luke di kaki ibu sudah semakin sembuh.. Nurse2 di wad ibu tu lah yg x ambil peduli psal luke kt pggnye.. Bartambah lagi azab ibu.. Mlm tuh, aku, ayah dan iman tdo di depan icu.. Menemani ibu Dari jauh.. Huhuhu..

Sabtu, 5 feb 2011
Keadaan ibu sama saje.. Xde prubahan.. Dye dijangka akan melalui 1 lagi pembedahan mlm nie.. Utk membuang kuman2 yg bertapak di pinggang nye.. Alhamdulillah.. Ibu tidak mengalami sebarang komplikasi ketika pembedahan dijalankan walAupun, blood pressure dye rndah.. Dan kandungan acid dlm darah semakin tinggi akibat aktiviti2 kuman tersebut..

Ahad, 6 Feb 2011
Pagi itu, kami balik ke rumah utk membersihkan diri.. Kemudian terus ke hospital semula.. Ayah Ade job kat area Ampang.. So dye dtg hospital kemudian.. Tgah ary tuh, aku tengok ibu.. Mcm tuh gak.. Aku mane la rety sgt nak bace2 screen kat dlm icu tuh.. Tepat pkul 4.30.. Sesi melawat ke dua.. Doc memanggil fam pn Norhayati utk memberitahu sesuatu..
     

"begini ye encik, kdaan puan Norhayati  bkn lagi tenat, ttpi dye sekarang sudah teramat nazak.. Bile2 mase shje dye akn pergi.. Buah pgg nye telah rosak teruk.. Darah nye mngandungi 36 jenis kuman berbahaya Which is very bad for her.. Kami telah cube sedaya upaya utk membantu puan.. Tp respon yg diberikan, sgt sikit.. Jantung nye  skrang fully support by the machine.. Dye tidak lagi boleh bernafas sendri.. Kami berharap encik bersabar and ready utk segala kemungkinan malam ini.."

Luluh haty aku dgr doc kate mcm tuh.. Ibu xlame lagi.. Dye semkin lemah.. Sgt2 lemah.. Kami sekeluarga mula mgalirkan aer mate.. Sedih yg teramat sgt.. Xsangke sebegini teruk.. Masyaallah.. Huhu.. Fam terdekat pown mule dtg melawat.. Membacakan yassin utk ibu.. Berdoa yang terbaek utk ibu..
Mlm tuh.. Ayah suh aku g minx maaf kat ibu.. Minx dihalalkan sumenye.. Sebak sgt2 nak bwat perkara tuh.. xhenti2 aer mate nie mgalir..huhuhu.. mlm tuh, mlm kedua kiteowg tdo dpn icu ag..



Isnin, 7 feb 2011
pkul 6.10 pagi.. aku dikejutkan oleh abg polis yg jage icu tuh.. dye kate doc pggil nak jumpe family.. so aku kjutla iman ngn ayah.. then kiteowang pown masuk la dlm icu tuh.. i;ve been expecting something good that mownink..since the last night she looked a lil bit stable.. the doc said..


" encik..  sy harap encik bersabar dan tabah dgn ape yg sy ingin bg taw nie.. we had tried our besh to save her.. we did changed the dialysis machine twice since her blood start to coagulate and stuck her veins.. but still... kuman dlm darah nye terlalu byk and it is very impossible to clean it all.. now jantung nye sgt2 lemah..blood pressure dye sgt2 rendah..ubt yang kami bg pown da 4 kali dos semlam..which is very2 high for a normal person..kami baru sahje membuat x-ray, dan aer sudah mula memasuki paru2 nye.. maafkan kami...she's not going to live any longer..sowry"


berderai2 aer mate ayah jatuh.. sedih nye aku tengok ayah tyme tuh.. terus dye pergi kat ibu...membacakan ayt2 suci al-quran kat telinge ibu.. busu ( adek ibu ) pown sampai..abah,ira and my sisters also here gather around her.. kami mula mengajar ibu mngucap.. memberikan kata2 semngat utk ibu.. sgt9 hiba kedaan di katil ibu tyme tuh..  :"(
doc mmg x cabut sebarang tube pown..bekalan ubt2 masih lagi diteruskan utk membantu ibu terus hidup.. 
but since the moment the doc told us.. we can see that her blood pressure,heartbeats..are going down slowly...
aku tengok monitor tuh mcm tgok tyme utk ibu pergi jew..makin lame makin skit number yg ad..makin lemah kdaan dye..


tepat pkul 9.15 pagi.. ibu menarik 2 nafas yang sgt dlm..dan menghebuskan sume nye skali..dan dye tidak lagi menarik nafas seterusnye..ibu sudah pergi buwat selame2nye.. :"( :"( :"(
no more heartbeats that we can hear..


makin kuat tangisan kami sume.. dye tidak lagi ad d dunia nie...dye telah pergi utk menghadap Ilahi.. innalillah..

the doc came.. and said that she can give all the guarantees that my ibu didnt feel any pain when she gone..lega gak aku dgr.. sekurang2nye ibu pergi dgn kedaan yang sgt2 tenang,,alhamdulillah.. 

aku juge berpeluang utk memandikan jenazah ibu.. tuhan sahaje yang tahu bertapa sebak nye aku waktu tuh..ape tah lagi ketika aku diberi peluang terakhir utk mengucup pipi ibu.. xdpt aku nak gambarkan bertapa sedih nye aku tyme tuh,, the only ibu that i have gone forever,,  shes not coming back.. well, aku nie sgt2 rapat ng ibu.. jarak umur kami pown x jauh.. ibu kawin awl.. so klo kuar pown, owg xpna pk kami nie ank branak.. mesti ckp like sisters.. we laugh together..share our stories.. so like sisters ryte.. but i respect her as my mom.. shes the coolest mom u evr think..we shared some common interest like.. we love something that is striking..big..bedazzles.. but we always argue when it comes to decide what colour of our raya themes this year..oh Allah.. how i mish all that..


i will never had a chance to taste my mom's cooking anymore..no more arguing..no more laughter between us.. the only left..our memories that would last forever in my mind.. oh Allah.. keep my heart strong to bear all this.. :"(


ibu...akak rindukan ibu sgt2 skunk nie.. rindukan segala2ny pasal ibu,,knape ibu pergi awal sgt..knape ibu tinggalkan kami sume,,there's too much thing that i want u to see..i want to fulfill all your dreams.. insyaallah..
its ok.. i noe Allah noe the best for us..there must be good time behind all this pain.. akak doakan ibu ditempatkan di sisi2 orang yang beriman.. and i promise to take care of my siblings the best way i can..i will prove to u that im the best daughter that u ever had..insyaallah..


~~~~~~al-fatihah~~~~~~



Popular Posts